Przed siebie (wstęp do caravaningu)

| Autor: Błażej Krawczyk |
| Publikacja: 31.07.2021 | Aktualizacja: 19.02.2022 |
| Przeznaczenie: HOBBY | Kategoria wiekowa: 0+ / 23+ | Trudność realizacji: 2/5 | Czas czytania: 4 min |

Bywa, że konieczność realizacji szczegółowego planu urlopu staje się frustrująca - trzeba 30 razy zjechać ze stoku, trzeba skorzystać z basenów termalnych, trzeba odwiedzić Krupówki i Wielką Krokiew. A co jeśli pogoda i korek na drodze do Stolicy Tatr nie będą sprzyjały? Można wówczas uzbroić się w cierpliwość lub poprostu skorygować dotychczasowe zamierzenia! Podjęcie decyzji o dalszej formie wypoczynku może być łatwiejsze, gdy podróżuje się kamperem.

Od lat 50. poprzedniego stulecia (a w Europie Zachodniej jeszcze wcześniej) można było spotkać osoby uprawiające turystykę motorową opartą o przyczepy lub samochody pełniące funkcje noclegowni i jadłodajni. Ten rodzaj podróżowania, który określa się caravaningiem, przez kilkadziesiąt lat ewoluował stając się prężnie działającą gałęzią rynku (w ostatnim czasie również za sprawą epidemii COVID-19). Obecnie caravaning to nie tylko kampery i przyczepy kempingowe, ale również bogata infrastruktura, salony sprzedaży, wypożyczalnie, sklepy branżowe i wiele więcej. Wejść w ten świat jest więc raczej nietrudno - wystarczy elemenarna wiedza, której przyjazne podsumowanie znajdziecie poniżej.

1. Koszty
Pisząc o debiutanckim uprawianiu caravaningu, nie ma najmniejszego sensu wdawać się w szczegóły dotyczące zakupu sprzętu nowego, ani tego z drugiej ręki (oba warianty wiążą się "na start" z wydatkiem rzędu co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych). Planując swoje pierwsze wyjazdy kamperem o wiele bezpieczniej jest skorzystać z usług wypożyczalni, z której wyjedzie się wozem czystym, sprawdzonym i ubezpieczonym! Wybierając ten wariant, tygodniowy wyjazd nie pochłonie naszych całorocznych dochodów, ale mimo to również trzeba być przygotowanym na zauważalne koszty - wynajem to wydatek ok. 600 zł za dobę, a wpłacenie kaucji ok. 5 tys. zł (zwrotnej, jeżeli urlop nie wymknie się spod kontroli...). Do tego doliczyć należy konieczne koszty kempingu i wszystkiego, co jest z nim związane (m.in. poboru wody czystej, zrzutu wody brudnej, zużycia prądu) - ok. 30-50 zł za dobę. Oczywiście zapomnieć nie można o paliwie i jedzeniu dla samych podróżujących.

2. Uprawnienia i umiejętności
Formalnie rzecz ujmując do prowadzenia większości kamperow wystarcza prawo jazdy kategorii B. Są oczywiście pojazdy o DMC większej niż 3,5 t wymagające uprawnień typu C, jednak na polskich drogach stanowią one wyjątek. Umiejętności kierowcy są kwestią o wiele trudniej mierzalną, dlatego wynajmujący w zawieranych umowach wprowadzają zwykle zapisy dotyczące jego minimalnego wieku (23-26 lat) oraz praktyki (3-5 lat). Dla samego kierującego natomiast duże ułatwienie stanowią kamera cofania oraz czujniki zbliżania.

3. Bagaże
Najważniejsze to nie przesadzić z ich ilością, ponieważ łatwo przekroczyć można magiczną wartość dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Przyjmując, że masa własna kampera (pole G w dowodzie rejestracyjnym) wynosi 3000 kg, to na wadze zaczyna brakować miejsca na coś więcej niż rodzina oraz woda. Chcąc więc uniknąć mandatu, wypadku i problemów z ubezpieczycielem warto przemyśleć pakowanie (może jednak po drodze będą jakieś sklepy...?). Dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług pobliskiego skup złomu lub składu węgla - tam najszybciej i najtaniej pojazd zostanie zważony i uzyska się informację o kilkogramowym buforze bezpieczeństwa. Radą posłuży też z pewnością obsługa wypożyczalni (jeżeli z jej usług się korzysta).

4. Bezpieczeństwo w trasie
Nie waga, nie długość i nie szerokość pojazdu stanowią największe zmartwienie kamper-kierowcy. Wymiar, o którym nie może on zapomnieć to wysokość! Jeżeli więc nie chce się zostawić dachu przed wjazdem do tunelu (!!) warto najpierw dokonać pomiaru, a następnie bacznie obserwować przydrożne znaki. Dobrym rozwiązaniem jest również inwestycja w dedykowaną dla kamperów nawigację, która pomoże w doborze optymalnej trasy, a kiedy trzeba przypomni również o ograniczeniu prędkości.

5. Postoje krótkie i długie
W zasadzie zatrzymać można się wszędzie tam, gdzie poczuje się radość, wolność i bezpieczeństwo (no i nie będzie ograniczeń wynikających z prawa własności lub przepisów ruchu drogowego). Nocowanie to już jednak inna sprawa - trzeba pamiętać, że nie we wszystkich krajach parkowanie kamperem "na dziko" jest legalne (np. w Niemczech), a poza tym i tak co 2-3 dni należy dokonywać serwisu kampera (podładować akumulatory, uzupełnić zapas czystej wody czy zrzucić wodę brudną). Podróżując więc warto mieć w głowie, schowku albo telefonie mapę rozmieszczenia najbliższych kempingów - poręczne i sprawdzone są na przykład te dostępne na polskicaravaning.pl/kempingi lub w aplikacji Park4Night. 

6. Zimowa aura
Ani śnieg, ani też niska temperatura nie powinny być problemem - z pierwszym poradzą sobie łańcuchy na kołach, a z drugim ogrzewanie (trzeba tylko pamiętać o zapasowej butli z gazem). Dyskomfort spowodowany brakiem możliwości rozstawienia stolika i leżaka na zewnątrz również może zostać łatwo zrównoważony - ciepła herbata i widok gór za oknem są bowiem bezcenne. Co z kempingami? Tych dostępnych zimą jest zdecydowanie mniej niż w wakacje, jednak wcześniejsze rozpoznanie i potwierdzenie u źródła możliwości parkowania pozwoli na spokojne podróżowanie.

7. Kierunek podróży
Północ, wschód, Mazury, Śląsk, Francja, Chorwacja... Gdzie się udamy zależy wyłącznie od nas. Warto jednak wiedzieć, że w jednym z tegorocznych artykułów National Geographic Polska wskazanych zostało pięć najlepszych krajów dla miłośników caravaningu. Wg czasopisma należą do nich: Słowenia, Norwegia, Estonia, Dania i Polska!

Jak widzicie, logistycznych aspektów caravaningu jest wiele, ale bezwzględnie pamiętać należy o najważniejszym - to wolność i samodecydowanie stanowią o jego sile! Stawiając niepośpieszny tour nad gonitwę na autostradzie zyskać można niezapomniane widoki, ciekawe znajomości, a przede wszystkim dystans do pozostawionego za plecami świata. Jest jednak ryzyko - otrzymując takie nagrody niebezpiecznie zbliżyć się można do kompletnie zmieniającego codzienność van life'u...

Szerokiej drogi!

Źródła:
www.pzm.pl
polskicaravaning.pl
www.camprest.com
www.national-geographic.pl